Ana Mamani Quispe is al sinds 2007 klant van Crecer. Zij woont samen met haar man Leonardo en hun zoon in Bravo, een dorp op iets minder dan 200 km van de Boliviaanse stad El Alto. Het dorpje ligt in de Interandino vallei, een gebied dat zich goed leent tot het telen van granen en fruit. Ook Ana haalt een inkomen uit het telen van onder meer maïs.

Wanneer de pandemie uitbrak, dreigde Ana in de problemen te komen. Ze raakte niet langer tot bij haar klanten en ze was plots minder zeker of ze wel een afzetmarkt zou vinden voor haar producten. Via vooral WhatsApp legde ze contact met zoveel mogelijk mensen: familieleden, vrienden, landeigenaars, transporteurs, andere landbouwers, enzovoort. Zo wist ze de nodige mensen te overtuigen om samen te werken: ze zouden hun zaden samen inkopen (met hulp van een krediet van Crecer), elkaar helpen met de verzending en het verkopen van de producten. Via deze weg verzekerde ze zich ook van voldoende kopers. De verkoop verliep hoofdzakelijk via online kanalen. De samenwerking werd een succes en mede dankzij het krediet van Crecer, maar vooral dankzij de creativiteit en ondernemingszin van Ana, wist zij en vele andere families hun inkomsten te behouden in moeilijke omstandigheden.

 

Ana Mamani, 39 jaar

Sinds het begin van haar ontstaan in de jaren ’90 als NGO heeft Crecer haar missie en waarden afgestemd op het bereiken van klanten met microkredieten voor productieve doeleinden. Ze combineert dit met trainingen in financieel beheer en administratie van persoonlijke en gezinsfinanciën.

Crecer combineert kredietverlening met trainingen in financieel beheer en administratie van gezinsfinanciën.

Kerncijfers:

  • 229.000 klanten, waarvan 77% vrouwen
  • 73 kantoren
  • Gemiddeld kredietbedrag: 1.088 euro

Bouw mee aan een nieuwe toekomst

Investeer in gedreven ondernemers en in jezelf. Dit kan al vanaf €130,20.
Investeer mee