Incofin cvso investeert in ondernemende vrouwen in Indonesië
Incofin cvso schrijft een lening uit van 1,7 miljoen euro aan het Indonesische Bina Artha, een financiële instelling die via het toekennen van microleningen honderdduizenden vrouwen in Indonesië een betere toekomst laat opbouwen.
Wellicht kent u Indonesië van haar idyllische stranden, maar het land is ook gekend omwille van de indrukwekkende economische groeicijfers sinds de Aziatische crisis van 1997. Het land behoort intussen tot de 20 grootste economieën in de wereld. De economische groei heeft de armoede in het land spectaculair doen dalen. Voor de COVID-crisis leefde 10% van de Indonesische bevolking in armoede – terwijl die groep bij de eeuwwisseling nog dubbel zo groot was. De coronacrisis – die wellicht meer dan 5 tot 8 miljoen mensen opnieuw in de armoede duwt – betekent dan ook een terugslag van deze positieve evolutie en toont aan dat de economische vooruitgang voor een groot deel van de bevolking nog erg fragiel is.
Ook in deze tijden blijft Incofin cvso microfinancieringsinstellingen (MFI’s) ondersteunen. Daarom verstrekt Incofin cvso een lening van 1,7 miljoen euro aan Bina Artha, op een moment dat de MFI een strak liquiditeitsbeheer voert en zich inspant om haar werking te stabiliseren. De steun van de internationale geldschieters verklaart ten dele de veerkracht van de Indonesische financiële instelling vandaag.
Bina Artha – opgericht in 2011 – behoort tot de grootste microfinancieringsinstellingen (MFI) in Indonesië. De MFI levert microkredieten aan meer dan 350.000 families met een laag inkomen op het platteland. De leningen gaan vrijwel uitsluitend naar vrouwen (97%). Veel van deze families krijgen zo voor de eerste maal toegang tot formele financiële dienstverlening. In Indonesië beschikt meer dan de helft van de volwassenen niet eens over een bankrekening. Er ligt voor aanbieders van microfinanciering dus nog veel groeipotentieel in een land met meer dan 270 miljoen inwoners.
Vooral vrouwen met een laag inkomen hebben het moeilijk de weg te vinden naar financiële dienstverlening. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan een gebrek aan onafhankelijkheid en aan onderwijs. Net daarom richt Bina Artha zich voornamelijk op deze vrouwen.
Een voorbeeld van een ondernemende vrouw die terecht kon bij Bina Artha is Bu Sabaria Bunga Lele: “Ik verkocht voor ik in aanraking kwam met Bina Artha mijn groenten door met mijn karretje van plaats tot plaats rond te trekken. Dat veranderde in 2017, wanneer ik besloot een groepslening van Bina Artha aan te gaan waarmee ik een “warung” (een winkelkraam) langs een hoofdweg nabij mijn huis kon openen. Nu verkoop ik behalve verse groenten ook tal van kruiden, gedroogde vis en andere voedingswaren. De meeste mensen uit mijn gemeenschap komen bij mij om hun eten te kopen en er stoppen ook tal van auto’s met klanten die van verder komen. Dankzij de strategische locatie doet mijn winkeltje het goed en weet ik de impact van de pandemie te beperken.”
Om dicht bij hun klanten te zijn, heeft Bina Artha een groot netwerk van lokale kantoren opgezet: 345 kantoren, verspreid in 8 provincies op de eilanden Java, Sulawesi en sinds kort ook Sumatra. Incofin cvso gelooft dat Bina Artha goede kaarten heeft om snel en efficiënt te groeien. De instelling heeft een sterk business model en investeert op een verstandige manier in technologie. Door bijvoorbeeld betalingsdiensten van derde partijen in hun banksysteem te integreren, biedt Bina Artha door middel van informatietechnologie een heel dynamische en moderne dienstverlening aan haar klanten aan.
Vuthy Chea, Adjunct-Regiodirecteur Azië van Incofin IM: “Dankzij de transparante aanpak van Bina Artha met klanten en investeerders krijgt de instelling de nodige steun. Incofin is trotse partner van Bina Artha. Samen met hen zetten we onze stempel en creëren we kansen voor veel Indonesische onderneemsters en hun familie.”