Creatieve oplossingen in turbulente tijden

juli 7, 2020

Grote crisissen dwingen ons vaak om anders te gaan denken. Veel partners waarin Incofin cvso investeert slagen erin de nodige flexibiliteit en creativiteit aan de dag te leggen om ook deze tijden goed door te komen. Optima, een microfinancieringsinstelling in El Salvador, is zo een inspirerend voorbeeld.

Op 10 maart keurde het Investeringscomité van Incofin cvso een project goed waarbij technische assistentie (TA) zou worden verleend om het operationele risicobeheer van Optima te versterken. De contracten waren getekend en de zoektocht naar een gepast team van consultants kon van start gaan, maar net dan barstte de COVID-19 pandemie los.

 

Normaal stellen we na de goedkeuring van een TA-project een mandaat op waarin de krijtlijnen en doelstellingen van het project staan beschreven, daaropvolgend start de zoektocht en aanwerving van de gepaste consultants en uiteindelijk wordt het geselecteerde team van consultants uitgezonden om met onze partner samen te werken op het terrein. Deze keer dwarsboomden de uitzonderlijke omstandigheden het proces: de consultants werden plots geconfronteerd met strenge reisrestricties en Optima kon haar alledaagse werking ook niet voortzetten zoals ze dat altijd deed.  

Incofin en Optima besloten snel te schakelen en pasten onmiddellijk het projectmandaat aan om de focus te verleggen naar digitale transformatie en bedrijfscontinuïteit, waarop het volgens Optima in post-corona tijden op zal aankomen. De consultants lieten de reisbeperkingen alvast niet aan hun hart komen en voerden de eerste gesprekken met het management van Optima via videoconferentie als voorbereiding op hun eerste bezoek ter plaatse.  

“COVID-19 heeft onze digitale transformatie bespoedigd, maar heeft er ook voor gezorgd dat we dankzij verbeeldingskracht, inzet en teamgeest boven onszelf konden uitstijgen. We zijn ontzettend enthousiast over dit project en in deze moeilijke tijd is het belang ervan nog groter dan toen we begonnen te dromen over deze samenwerking.“

Victoria Figueroa, Project Manager Optima

 

Dicht bij hun klanten

Toen El Salvador in lockdown ging, moest Optima haar kantoren sluiten. Toch lieten ze hun klanten niet aan hun lot over en ze zorgden voor gemotoriseerde bezorgdiensten en gingen tot bij de klant om leningen uit te betalen of om de administratie met de klant in orde te brengen.