Incofin cvso helpt HKL sociale impact te meten door het gebruik van data

juli 25, 2019

Bij Incofin geloven we dat als je ergens waarde aan hecht, je dit moet meten, zodat je het kan bewaken, analyseren en ernaar kunt handelen. Het Technische Assistentie-programma (TA) van Incofin CVSO helpt de Cambodjaanse microfinancieringsinstelling Hattha Kaksekar Limited (HKL) om precies dat te doen.

HKL bedient meer dan 212.000 klanten, waarvan 61 % vrouwen en 82 % in plattelandsgebieden woont. Het uitgebreide netwerk van HKL bestaat uit 59 landelijke vestigingen, met ongeveer 3.000 personeelsleden, dat zijn klanten essentiële kredietproducten (MKB, groen, studentenleningen) en spaargeld (reguliere en termijndeposito’s) aanbiedt, samen met geavanceerde Mobile Banking en ATM-services.

Sinds de oprichting in 1996 is HKL vastbesloten om vrouwen en gezinnen met lage inkomens in plattelandsgebieden van Cambodja te dienen. De MFI miste echter praktische instrumenten om de positieve impact van haar diensten op het levensonderhoud van klanten daadwerkelijk te meten.

Het TA-project voorzag HKL van deskundige begeleiding om hen te helpen hun sociale doelstellingen duidelijk te definiëren op het gebied van concrete, meetbare doelstellingen en om een robuust kader voor gegevensbeheer te creëren voor het verzamelen, traceren, rapporteren en gebruiken van gegevens over het welzijn van klanten om te informeren over de strategische besluitvorming van het bedrijf.

Gezien haar missie om op lange termijn sociale en financiële duurzaamheid te bieden aan Cambodjanen met een laag inkomen, besliste HKL zich te concentreren op 4 impactgebieden waarvan ze geloven dat hun producten en diensten echt een verschil kunnen maken in het leven van hun klanten:

  1. Bedrijfsgroei – versnelde groei van bedrijfsmiddelen en werkgelegenheid voor micro-en kleine bedrijven
  2. Kwaliteit van leven – verbetering van de kwaliteit van leven door eigenwoningbezit en opleidingsniveau
  3. Financiële veerkracht – verbeterde weerbaarheid tegen toekomstige financiële schokken door besparingen en verzekeringen
  4. Schuldenlast van de klant – verminderde schuldenlast en financiële stressniveaus

Naast andere inzichten blijkt uit de eerste reeks gegevens dat gemiddeld HKL-cliënten in bijna alle segmenten (d.w.z. vrouwen/mannen, stedelijk/landelijk, enz.) in staat zijn om hun bedrijfsmiddelen te vergroten en extra werknemers in te huren tussen het derde en het vierde kwartaal 2018. Net zoals HKL de financiële prestaties bijhoudt, zullen ze nu hun sociale prestaties op een meer tastbare manier kunnen volgen dankzij de ondersteuning van Incofin cvso TA.